علت سفیدی زودرس مو

خدمات زیبایی فن باز
پکیج آموزشی ارزهای دیجیتال

طراحی سایت
موهای شما به عنوان یک فرد جوان ، باید قهوه ای ، سیاه ، قرمز یا بلوند باشد. اکنون که پیرتر شده اید ، ممکن است متوجه نازک شدن در قسمت های خاصی از سر خود شوید ، یا ممکن است موهای شما از رنگ اصلی آن به خاکستری یا سفید تغییر کند.

موی شما دارای فولیکول  است و  فولیکولهای مو دارای سلولهای رنگدانه ای به نام ملانین هستند. این سلول ها به موهای شما رنگ می دهند. اما با گذشت زمان ، فولیکول های مو می توانند رنگدانه های خود را از دست دهند و در نتیجه موهای سفید ایجاد می شود که می توان با استفاده از روش هایی از سفیدی مو جلو گیری کرد.

 

علت سفیدی زودرس مو :

موهای سفید در افرادی که رنگ مو تیره تری دارند ، بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. اگرچه موهای سفید مشخصه پیر شدن است ، اما رشته موهای بی رنگ می توانند در هر سنی ظاهر شوند، حتی در حالی که هنوز در دبیرستان یا دانشگاه هستید. اگر یک نوجوان هستید یا در دهه 20 خود هستید ، ممکن است یک یا چند رشته مو سفید پیدا کنید.

راه هایی برای ترمیم رنگدانه وجود دارد ، اما این امر به علت آن بستگی دارد.

دلایل سفیدی مو

1. ژنتیک

ژنتیک شما نقش مهمی ایفا می کند. اگر در سنین پایین متوجه موهای سفید شده اید ، به احتمال زیاد والدین یا مادربزرگ و پدربزگتان در سنین پایین نیز موهای خاکستری یا سفید داشته اند. شما نمی توانید ژنتیک را تغییر دهید. اما اگر موهای خاکستری خود را دوست ندارید ، می توانید موهای خود را رنگ کنید.

 

2. استرس

هر کسی هر از گاهی با استرس سروکار دارد. پیامدهای استرس مزمن می تواند شامل موارد زیر باشد:

– مشکلات خواب

– اضطراب

– تغییر در اشتها

– فشار خون بالا

استرس همچنین می تواند روی موهای شما تأثیر بگذارد. بنابراین اگر متوجه افزایش تعداد رشته موهای سفید خود شدید ، فشار روانی مقصر است.

 

3. بیماری خود ایمنی

یک بیماری خود ایمنی همچنین می تواند باعث سفیدی زودرس مو شود. این در شرایطی است که سیستم ایمنی بدن به سلولهای خود حمله می کند. در مورد آلوپسی و ویتیلیگو ، سیستم ایمنی بدن می تواند به مو حمله کند و باعث از بین رفتن رنگدانه شود.

4. اختلال تیروئید

تغییرات هورمونی ناشی از مشکل تیروئید  ممکن است باعث سفیدی زودرس موها شود. تیروئید غده پروانه ای است که در پایه گردن شما قرار دارد. به کنترل بسیاری از عملکردهای بدن مانند متابولیسم کمک می کند. سلامت تیروئید شما همچنین می تواند در رنگ موهای شما تأثیر بگذارد. تیروئید پرکار یا کم کار باعث می شود بدن شما ملانین کمتری تولید کند.

 

5. کمبود ویتامین B-12

موهای سفید در سنین پایین نیز می توانند کمبود ویتامین B-12 را نشان دهند. این ویتامین نقش مهمی در بدن شما دارد. این ویتامین انرژی به شما می دهد، به علاوه به رشد سالم و رنگ مو کمک می کند.

کمبود ویتامین B-12 با بیماری به نام کم خونی خطرناک همراه است، یعنی زمانی که بدن شما قادر به جذب کافی از این ویتامین نیست. بدن شما به ویتامین B-12 برای گلبولهای قرمز خون سالم ، که اکسیژن را به سلولهای بدن ، از جمله سلولهای مو ، منتقل می کند ، نیاز دارد. کمبود ویتامین B-12 می تواند سلولهای مو را تضعیف کرده و بر تولید ملانین تأثیر بگذارد.

 

6. سیگار کشیدن

بین سفیدی زودرس مو و سیگار کشیدن ارتباط وجود دارد. یک مطالعه از 107 نفر ارتباطی بین “شروع موهای خاکستری قبل از 30 سالگی و سیگار کشیدن” یافت.

کاملاً مشهور است که سیگار کشیدن خطر ابتلا به سرطان ریه و بیماری های قلبی را افزایش می دهد. با این وجود اثرات طولانی مدت می تواند فراتر از قلب و ریه ها باشد و روی مو تأثیر بگذارد. سیگار کشیدن رگهای خونی را محدود می کند ، که می تواند باعث کاهش جریان خون به فولیکول های مو شود و باعث ریزش مو شود. علاوه بر این ، سموم موجود در سیگار می توانند به قسمت هایی از بدن از جمله فولیکول های مو آسیب برساند و باعث سفید شدن زودرس موها می شود.

آیا می توان از سفیدی زودرس مو جلوگیری کرد؟

توانایی معکوس یا جلوگیری از موهای سفید به علت آن بستگی دارد. اگر علت ژنتیک باشد ، هیچ کاری نمی توانید انجام دهید تا از تغییر رنگ  دائمی جلوگیری کنید.

اگر به مشکل سلامتی شک دارید ، با پزشک مشورت کنید تا ببینید که آیا بیماری زمینه ای باعث سفیدی زودرس مو می شود یا خیر. اگر مشکل اساسی را درمان کنید، ممکن است رنگدانه برگردد، اما هیچ تضمینی وجود ندارد.

 

اگر مشکل تیروئید باعث ایجاد موهای سفید شود، ممکن است پس از هورمون درمانی دوباره رنگدانه ها بازگردد. دریافت قرص ویتامین B-12 برای رفع مشکل نیز ممکن است سلامت فولیکول های مو را بهبود بخشد و رنگ طبیعی شما را برگرداند. اگر موهای سفید در نتیجه استرس یا سیگار کشیدن رخ دهد، هیچ مدرکی برای پشتیبانی از بازگشت رنگدانه بعد از ترک سیگار یا کاهش استرس وجود ندارد.

ادمین اینستاگرام
سیگنال رایگان ارزهای دیجیتال
افزایش فالوور ، افزایش لایک ، افزایش کامنت ، افزایش بازدید