روش های ساده برای سفیدی ناخن

خدمات زیبایی فن باز
پکیج آموزشی ارزهای دیجیتال

طراحی سایت

سفید شدن ناخن

لوکونیشیا یا سفید شدن ناخن به حالتی گفته می شود که خطوط یا لکه های سفید روی ناخن انگشتان دست یا پا ظاهر می شوند. این وضعیت بسیار رایج و البته بدون زیان و خطر برای سلامتی بدن است. حتی گاهی وقت ها بسياري از اشخاص سالم هم در بزرگ سالی این مورد را تجربه می کنند. در این مقاله با علل لکه سفید روی ناخن و درمان آن اشنا می شوید.

دلایل لوکونیشیا یا سفید شدن ناخن

– اصلی ترین دلیل لیوکونیچیا، آسیب دیدن بستر ناخن و کمبود کلسیم است.

– جویدن ناخن

– انجام کارهای زیبایی آرایشی روی ناخن ها( مانیکور)

– پوشیدن کفش های تنگ یا کفش هایی که به پنجه و ناخن ها فشار زيادي وارد کند.

– گاهی ممکن است مسمومیت یا مصرف داروهای خاص منجر به لیوکونیچیا شود مانند،مسمومیت با موادی مانند آرسنیک

– مصرف داروهای شیمی درمانی برای درمان سرطان

– سولفونامیدها که برای درمان عفونت های ناشی از باکتری ها استفاده می شوند.

– اختلال های سیستم ایمنی هم یکی از عوامل سفید شدن ناخن هاست.

– کمبود آهن

– اختلال های کبد

– مشکلات کبد

– بیماری های قلبی

– دیابت

– اختلال در هضم پروتئین ها

– کمبود روی و کلسیم

– کم کاری تیروئید

– اگزما

– پسوریازیس

– بیماری های قارچی و عفونت های پوست و ناخن هم از عوامل شایع پیدایش لیوکونیچیاست.

– در برخی موارد لکه های سفید بخاطر مسایل ژنتیکی بوجود می آید هرچند که این پدیده بسیار نادر است.

 

علائم لکه سفید روی ناخن چیست؟

لکه های سفید میتوانند به صورت های گوناگونی ظاهر بشوند. به عنوان مثال:

نقطه سفید روی ناخن:در اندازه بسیار کوچک مثل نقطه ای که با مداد گذاشته می شود؛

خط سفید روی ناخن:خطوط بزرگتر در بین ناخن؛

نقاط سفید بزرگتر روی ناخن:نقاط بزرگتر پراکنده در سطح ناخن.

علل سفیدی ناخن میتواند در شکل بروز و پدید آمدن آن تاثیرگذار باشد. بنا به علت وجود چنين لکه هایی، ممکن است علائم و نشانه های جانبی دیگری را هم ببینید. به عنوان مثال ، وجود زخم در ناخن ها میتواند سبب ایجاد لکه سفید و بزرگی در وسط ناخن بشود یا واکنش های آلرژیک لکه های متعدد بر سطح ناخن ایجاد کنند. ظاهر نقاط و خطوط سفید روی هر ناخن میتواند متفاوت باشد.

 

سفید شدن ناخن , سفید شدن ناخن ها , علت سفید شدن ناخنعلت سفید شدن ناخن

 

درمان لکه سفید و  خطوط روی ناخن

– اگر فکر می کنید به لاک های ناخن، برق ناخن ها یا دیگر محصولات آرایشی ناخن آلرژی دارید، استفاده از آن ها را کنار بگذارید. ولی اگر با استفاده نکردن از این مواد و محصولات هم چنان مشکل تان برطرف نشد، باید به پزشک مراجعه کنید.

 

– برای درمان لکه ناخن ناشی از قارچ ها معمولاً از داروهای ضدقارچ خوراکی مثل قرص ها استفاده می شود. درمانهای موضعی هم رایج هستند. میانگین زمان درمان ۳ ماه است و باید حتماً درمان را در طول مدت تجویزشده پیگیری کنید. در غیر اینصورت کاملاً بهبودی حاصل نخواهد شد.

 

– اکثر لکه های سفید با گذشت زمان بهبود پیدا می کنند. با رشد ناخن ها زخم و آسیب دیدگی هم از بستر ناخن خارج می شود؛ به همین خاطر لکه های سفید هم از بین خواهند رفت.

 

– درصورتی که تغيير رنگ ناخن ها برای تان مسئله ساز شده است و بطور موقتی میخواهید آن ها را بپوشانید باید از لاک ناخن کمک بگیرید. استفاده از لاک هایی با رنگ طبیعی ناخن راهکار خوبی است که میتواند لکه ها را مخفی کند. رنگ های ديگر و البته طیف های شاد هم جالب هستند و جذابیت و گیرایی خاص خودشان را دارند.

 

– برای بیشتر اشخاص، لکه سفید روی ناخن چیزی نیست جز اشکالی آزاردهنده روی ناخن ها که وجودشان حس ناخوشایندی به ظاهر دست ها می دهد. این لکه ها به ندرت ناشی از مشکلات جدّي هستند و بیشتر آن ها بدون درمان، خود به خود بهبود می یابند.

 

– چنانچه روی ناخن هایتان لکه سفید ایجاد شده و عصبی و ناراحت هستید، اصلاً نگران نباشید. با مراجعه به پزشک، مشکل تان تشخیص داده می شود و جواب تمام سوال هایتان را در این مورد دریافت می کنید. اکثر درمان ها بسیار مؤثر هستند و زود اثرات خود را نشان می دهند.

 

– چنانچه روی ناخن ها لکه سفید دیده اید و نمی دانید چه باید کرد، از راهکارهای مختصر زیر کمک بگیرید:

فکر کنید و ببینید دلیل چیست و از ناخن ها مراقبت کنید. آیا اخیرا انگشتان تان ضربه دیده اند یا آسیبی به آن ها وارد شده است؟ آیا تعداد لکه ها از الگوی خاصی پیروی می کند؟ از ناخن ها دربرابر اسیب، ضربه، زخمی شدن و… مراقبت کنید.

 

نشانه ها و علائمی را که می بینید، بخاطر بسپارید. آیا علاوه بر وجود لکه سفید روی ناخن تغییرات دیگری مثل تغيير رنگ و بافت ناخن می بینید؟ آیا ناخن هایتان زرد و شکننده شده اند؟ در اینصورت لازم است به پزشک مراجعه کنید.

 

– با پزشک تان صحبت کنید. چنانچه فکر می کنید که لکه ها بخاطر ضربه و زخم ایجاد نشده اند، باید پزشک تان علت آنرا تشخیص بدهد و برای تان دارو تجویز کند.

 

– تغذیه خویش را بهبود ببخشید. تلاش کنید از ماده های مغذی و لازم برای تقویت ناخن ها استفاده کنید؛ به عنوان مثال مصرف ویتامین ها را فراموش نکنید.

 

سفید شدن ناخن , سفید شدن ناخن ها , علت سفید شدن ناخندرمان لکه سفید روی ناخن

 

برای جلوگیری از بوجود آمدن این لکه ها، بهتر است:

– ناخن ها را کوتاه نگه دارید.

– کم تر از لاک استفاده کنید زیرا امکان دارد علت بوجود آمدن لکه های سفید آلرژی به ماده های شیمیایی لاک یا پاک کننده های آن باشد.

– بعد از شست و شوی دست ها، با استفاده از کرم های مرطوب کننده از خشک شدن ناخن ها جلوگیری کنید.

 

همان طور که در ابتدا هم اشاره گردید، لکه های سفید پس از مدتی از بین میروند و در بیشتر مواقع جای نگرانی نیست. درصورتی که دلیل اصلی لیوکونیچیا، آسیب دیدن بافت ناخن باشد، به ناخن ها زمان بدهید تا به وضعیت معمولی بازگردند.

ادمین اینستاگرام
سیگنال رایگان ارزهای دیجیتال
افزایش فالوور ، افزایش لایک ، افزایش کامنت ، افزایش بازدید