تزریق ژل و بوتاکس مناسب چه افرادی است؟

خدمات زیبایی فن باز
پکیج آموزشی ارزهای دیجیتال

طراحی سایت

همه چیز درباره تزریق ژل

تزریق ژل

معیارهای زیبایی از دید هرکس می‌تواند متفاوت باشد. بعضی صورت‌های استخوانی دوست دارند و بعضی صورت‌های پر. هیچ‌کس نمی‌تواند جذابیت هرکدام از این مدل‌ها را انکار کند. اما امروزه بسیاری از افراد گونه‌های پر و صورت‌های تپل را جذاب‌تر می‌دانند. حتی در بسیاری از موارد، لاغری صورت سن را بیشتر از عدد واقعی آن نشان می‌دهد. لاغری و فرورفتگی‌های صورت می‌تواند در نتیجه بیماری، تغذیه نامناسب، تغییرات هورمونی و قرار گرفتن در معرض نور خورشید باشد. در حال حاضر روش‌های زیادی برای رفع لاغری صورت وجود دارد. تزریق ژل یا فیلر یکی از محبوب‌ترین روش‌ها برای حجم‌دهی و جوان‌سازی پوست و به‌طورکلی زیباتر کردن چهره است. اگر می‌خواهید همه‌چیز را درباره تزریق ژل بدانید، با ما همراه باشید.

تزریق ژل چیست؟

اسید هیالورونیک و کلاژن دو ماده‌ای هستند که باعث نرمی و جوان ماندن پوست صورت می‌شوند. با افزایش سن میزان این دو ماده در پوست کاهش می‌یابد و صورت شادابی خود را از دست می‌دهد. برای برگرداندن زیبایی چهره باید اسید هیالورونیک یا کلاژن به آن تزریق شود. این دقیقا همان کاری است که تزریق ژل انجام می‌دهد.

تزریق ژل یکی از محبوب‌ترین روش‌های حجیم کردن صورت است. طبق اطلاعات انجمن جراحان پلاستیک آمریکا، در سال ۲۰۱۷، تقریبا ۷/۲ میلیون عمل تزریق انجام شده که به نسبت سال قبل سه درصد افزایش داشته است.

فرق ژل و فیلر چیست؟

برای زیباسازی و حجم‌دهی به صورت از ژل یا فیلر استفاده می‌کنند. فیلر یک ماده طبیعی یا مصنوعی است که با تزریق به بافت صورت، چین و چروک‌ها را از بین برده و حجم صورت را افزایش می‌دهد. ژل‌ها خود نوعی فیلر هستند که تنها برای حجیم کردن ناحیه‌های خاصی از صورت استفاده می‌شوند. تزریق ژل لب، تزریق ژل چانه، ژل گونه و … بسیار رایج است.

کاربردهای تزریق ژل چیست؟

بیشتر افراد تزریق ژل را راهی برای حجیم کردن صورت و رفع چین و چروک‌ها می‌دانند. درصورتی که این مورد تنها یکی از کاربردهای تزریق ژل است. FDA تزریق ژل را راهی موثر برای رسیدن به نتایج زیر می‌داند:

کاربرد تزریق ژل

از بین بردن چروک ها

حجیم شدن صورت خودبه‌خود چین و چروک‌ها را از بین می‌برد. خط پیشانی، خط اخم، خط خنده، چین‌های دور لب، بینی و چشم با تزریق ژل بهبود می‌یابند. تزریق ژل خط خنده و خط اخم بسیار رایج است.

از بین بردن سیاهی و گودی زیر چشم

تزریق ژل به زیر چشم رطوبت، کشش و استحکام پوست را افزایش می‌دهد. این امر باعث از بین رفتن گودی زیر چشم و روشن‌تر شدن این ناحیه می‌شود.

هرآنچه که درمورد تزریق ژل لب باید بدانید
مطالعه مقاله مرتبط

اصلاح بینی

بدون انجام عمل بینی می‌توانید فرم بینی خود را اصلاح کنید. اصلاح بینی یکی از کاربردهای محبوب تزریق ژل است.

جوانسازی پوست دست

فیلرها علاوه بر صورت روی دست‌ها هم تاثیر مطلوبی می‌گذارند. تزریق ژل به پشت دست حجم آن را افزایش داده و پوستش را جوان‌تر می‌کند.

حجم دهی و زاویه سازی در صورت

تزریق ژل یکی از بهترین راه‌ها برای حجم‌دهی به صورت است. بخصوص تزریق ژل برای صورت لاغر که تاثیر شگفت انگیزی دارد.از ژل‌ها و فیلرها می‌توان برای برجسته کردن لب‌ها، گونه‌ها و چانه استفاده کرد. تزریق ژل گونه، ژل لب و چانه اگر درست و به اندازه انجام شود. تاثیر شگرفی در زیبایی دارد.

چه کاربردهایی از تزریق ژل توسط FDA تائید نشده است؟

علاوه بر موارد بالا، کاربردهای دیگری هم از تزریق ژل بیان شده اما هنوز صحت و ایمنی آن‌ها توسط FDA تایید نشده است. این موارد عبارتند از:

حجم دهی سینه

افزایش حجم سینه با تزریق ژل یا فیلر از آن جهت که ممکن است عوارضی مانند رسوب کلیسم چربی، واکنش‌های پوستی، بروز تورم و توده و غیره به همراه داشته باشد.

حجم دهی باسن

تزریق ژل به باسن برای افزایش حجم یک عمل ایمن محسوب نمی‌شود. از همین رو FDA آن را تاییده نکرده است.

 حجم دهی پا

بعضی از ژل‌ها برای درمان آرتروز پا موثر هستند، اما حجم‌دهی پا با تزریق ژل از سمت FDA تایید و توصیه نمی‌شود.

 تزریق ژل درون استخوان، تاندون و …

هیالورونیک اسید در اطراف غضروف‌ها وجود دارد. کمبود این ماده باعث ایجاد درد در این ناحیه می‌شود. از سال‌ها پیش یکی از روش‌های درمانی درد زانو استفاده از هیالورونیک اسید است، اما تزریق آن درون استخوان و تاندون مورد تایید FDA نیست.

انواع فیلر و ژل کدامند؟

فیلرها را از نظر ماندگاری می‌توان به دو دسته دائمی و موقت تقسیم‌بندی کرد:

فیلرهای دائم

فیلرهای دائمی بعد از تزریق از بین نمی‌روند و برای همیشه در زیر پوست می‌مانند. این نوع فیلرها را باید با توجه به عواقب و عوارض آن انتخاب کنید. از بین تمام فیلرهای دائمی تنها دانه‌های پلی متیل متاکریلات مورد تایید FDA است. قیمت تزریق ژل دائمی در طولانی مدت نسبت به نوع موقت کمتر است اما ریسک عفونت و آسیب بیشتر است.

  • دانه‌های پلی متیل متاکریلات (PMMA): PMMA یک فیلر دائمی است که برای درمان چین و چروک‌ها مخصوصا چین‌های اطراف بینی، پر کردن جای زخم و برجسته کردن لب‌ها استفاده می‌شود. حجیم‌سازی با این روش به چندبار تزریق نیاز دارد و سه ماه طول می‌کشد تا اثرات آن نمایان شود.

فیلر یا ژل های موقت

فیلرهای موقت یا همان ژل‌ها از موادی ساخته می‌شوند که با بدن سازگار بوده و پس از مدتی جذب می‌شوند. به همین دلیل به آن‌ها فیلر موقت می‌گویند. اگر اولین‌بار است که می‌خواهید ژل تزریق کنید، بهتر است از فیلرهای موقت استفاده کنید. ژل‌های موقتی که مورد تایید FDA هستند، در زیر آورده شده است:

  • کلاژن: کلاژن به‌طور طبیعی در بدن وجود دارد اما در بزرگسالی تولید آن متوقف می‌شود. تزریق کلاژن علاوه بر صاف کردن چین‌های صورت، فرورفتگی‌های پوستی را پر کرده و جای زخم‌ها از بین می‌برد. ماندگاری کلاژن با افزایش دفعات تزریق بیشتر می‌شود. به گفته این مقاله نتیجه تزریق کلاژن تا ۹ ماه پس از تزریق اول، ۱۲ ماه پس از تزریق دوم و ۱۸ ماه پس از تزریق سوم ماندگار بوده است.
  • هیالورونیک اسید: هیالورونیک اسید یک ماده طبیعی در بدن است که غلظت بالای آن در بافت‌های نرم پیوندی و مایعات اطراف چشم یافت می‌شود. این ماده که در مایعات غضروف، مفصل و بافت پوست هم وجود دارد، استخراج شده و مجددا فرموله می‌شود. این فیلر یکی از محبوب‌ترین‌ها جهت تزریق ژل برای صورت لاغر است.

هیالورونیک اسید در بهبود فرورفتگی‌های گونه، تزریق ژل پیشانی، دور چشم و دور دهان و همچنین برای برجسته‌سازی لب‌ها بسیار موثر است. این ماده بعد از گذشت ۶ ماه تا یک سال از تزریق، جذب بدن شده و سپس دفع می‌شود.

  • هیدروکسی آپاتیت کلسیم: این فیلر به طور طبیعی در استخوان‌های انسان وجود دارد و مانند یک ترکیب معدنی است. این نوع ژل برای از بین بردن چین‌های متوسط تا شدید در ناحیه‌های بینی، خطوط ماریونت و خطوط اخم و همچنین ایجاد افزایش حجم در گونه‌ها به کار می‌رود. نتیجه تزریق این ژل تا ۱۸ ماه ماندگاری دارد.

کلسیم هیدروکسی آپاتیت از طریق بیوسنتز تولید می‌شود؛ یعنی در ساخت این نوع ژل از هیچ حیوان یا فراورده حیوانی استفاده نمی‌شود. به همین دلیل احتمال واکنش‌های آلرژیک را کاهش می‌دهد و نیازی به آزمایش اولیه نیست. این فیلرها نتیجه‌ای بسیار طبیعی دارند، زیر پوست حرکت نمی‌کنند و عوارض جانبی آن‌ها بسیار اندک است.

  • پلی لاکتیک اسید:  درباره این ژل  اینگونه گفته شده است: این ماده یک فیلر مصنوعی است که تولید کلاژن را تحریک می‌کند. از این فیلر بیشتر برای قسمت‌های تحتانی صورت مانند لب و خط خنده استفاده می‌شود. نتیجه پلی‌لاکتیک اسید پس از سه درمان ماهانه، تقریبا بعد از گذشت چهار تا ۶ هفته از آخرین درمان، کاملا مشخص می‌شود و تا دو سال ماندگار است.

کلینیک‌های معتبر ایران تزریق ژل را تنها با استفاده هیالورونیک اسید انجام می‌دهند. هزینه ژل‌ها را به دلیل نوسانات قیمت نمی‌توان دقیق تعیین کرد. اما طبق آخرین آمار، هر سی‌سی از این نوع ژل تزریقی بین ۸۰۰هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ است. قیمت هر سرنگ از سایر ژل‌ها مطابق با آمریکا سال ۲۰۱۹ انجمن جراحان پلاستیک آمریکا به شرح زیر است:

  • دانه‌های پلی متیل متاکریلات: ۸۵۵ دلار
  • هیالورونیک اسید: ۶۵۲ دلار
  • هیدروکسی آپاتیت کلسیم: ۶۹۰ دلار
  • پلی لاکتیک اسید: ۸۷۸ دلار

 

بهترین نوع و برند ژل کدام است؟

محبوب‌ترین ژل برای حجیم‌سازی صورت و رفع چین و چروک‌ها هیالورونیک اسید است. تنها ماده مورد تایید وزرات بهداشت همین ژل است که البته در آمریکا و اروپا هم بیشترین محبوبیت را دارد. هیالورونیک اسید در بدن هم موجود بوده و از همین جهت کمترین میزان عوارض و واکنش‌های آلرژیک را به همراه دارد. درصورت پشیمانی یا بروز حساسیت می‌توان این ماده را به راحتی با تزریق آنزیمی به نام هیالورونیداز از بین برد.

برندهای معروف و خوبی از ژل هیالورونیک اسید در بازار وجود دارد که می‌توانید با مشورت متخصص و با توجه با کاربرد هریک، ژل مناسب خود را انتخاب کنید. بعضی از آن‌ها عبارتند از: ژوویدرم (Juvederm)، تئوسیال (Teosyal)، رستلین (Restylane)، استایلج (STYLAGE)، بلترو (BELOTERO) و غیره. ماندگاری تزریق ژل از برندهای معتبر قطعا بیشتر است.

مزایای تزریق ژل چیست؟

تزریق ژل یکی از رایج‌ترین و پرطرفدارترین روش‌های زیبایی صورت است. علت این محوبیت را می‌توان از مزایای آن فهمید. بعضی از آن‌ها عبارتند از:

  • زیباتر کردن چهره و افزایش اعتماد به نفس
  • از بین بردن نشانه‌های پیری پوست و جوان‌سازی آن
  • عدم نیاز به جراحی، بخیه، بستری شدن و بی‌هوشی
  • مشاهده سریع نتیجه تزریق ژل
  • سازگاری ژل‌های تزریق شده با بدن

مزایای تزریق ژل

معایب تزریق ژل چیست؟

تمام روش‌های درمانی با بروز عوارض جانبی همراه هستند. تزریق ژل در کلینیک‌های معتبر تا حد زیادی عوارض تزریق ژل و بوتاکس را کاهش می‌دهد. با این حال در روزهای ابتدایی ممکن است شاهد موارد زیر باشید:

  • ایجاد درد خفیف
  • سوزش خفیف
  • کبودی، قرمزی و التهاب
  • بی‌حسی در ناحیه تزریق

موارد فوق تا حداکثر سه روز بعد از عمل از بین می‌روند. اما عوارض خطرناک‌تری مانند جابجایی ژل و عفونت در اثر تزریق ژل در کلینیک‌های غیرمجاز و عدم توجه به مراقبت‌های بعد از تزریق هم محتمل است.

مراقبت های بعد از تزریق ژل چیست؟

انجام مراقبت‌های بعد از تزریق ژل به جلوگیری از عوارض احتمالی کمک زیادی می‌کند. توصیه می‌شود بعد از تزریق ژل موارد زیر را رعایت کنید:

  • در روزهای ابتدایی از قرار گرفتن در معرض نور خورشید خودداری کنید.
  • تا یک هفته بعد از تزریق از مصرف نوشیدنی‌های الکلی و استعمال دخانیات خودداری کنید.
  • تا دو هفته بعد از تزریق از انجام فعالیت‌ها و ورزش‌های سنگین و رفتن به استخر پرهیز کنید.
  • بسیار آب بنوشید.
  • توصیه‌های پزشک مانند انجام ماساژ در نواحی تزریق را با دقت انجام دهید..

سخن پایانی

تزریق ژل از ایمن‌ترین روش‌ها برای رسیدن به فرم دلخواه صورت است. این فعالیت زیبایی اگر در کلینیک معتبر انجام شود، کمترین میزان عوارض را به همراه خواهد داشت. در این مقاله سعی کردیم تمام چیزهایی که قبل از تزریق ژل باید از آن آگاهی داشته باشید را پوشش دهیم. با این حال باز هم برای رسیدن به نتیجه ایده‌آل، حتما قبل از عمل انتظارات خود را به پزشک بگویید و سوالاتتان را با او مطرح کنید

ادمین اینستاگرام
سیگنال رایگان ارزهای دیجیتال
افزایش فالوور ، افزایش لایک ، افزایش کامنت ، افزایش بازدید