بهترین راه از بین بردن جوش سر سیاه 

خدمات زیبایی فن باز
پکیج آموزشی ارزهای دیجیتال

طراحی سایت

از بین بردن جوش سر سیاه

جوش‌های سر سیاه یکی از رایج‌ترین انواع آکنه هستند. اگرچه افرادی که پوست چرب دارند، بیشتر در معرض جوش‌های سر سیاه هستند، اما این جوش‌ها ممکن است روی پوست همه‌ی افراد مشاهده شود. بنابراین آشنایی با روش‌های از بین بردن جوش سر سیاه و پاکسازی صورت مفید برای آن برای همه افراد ضروری است.

از بین بردن جوش سر سیاه

جوش‌های سر سیاه یکی از انواع جوش صورت هستند و زمانی ظاهر می‌شوند که منافذ باز پوست با ترکیبی از سلول‌های مرده‌ی پوست و چربی اضافه‌ای که توسط غده‌های چربی ترشح می‌شود (سبوم)، مسدود شوند.

برخلاف جوش‌های سرسفید که منافذ بسته در پوست ایجاد می‌کنند، جوش‌های سر سیاه منافذ باز دارند. اکسید شدن در سطح این منافذ، موجب رنگ تیره‌ی این جوش‌ها می‌شود.

برخی از افراد سعی می‌کنند با فشار دادن جوش‌های سر سیاه، آن‌ها را تخلیه کنند، اما باید بدانید که این کار می‌تواند موجب ایجاد جای زخم یا دیگر آسیب‌های پوستی شود.

ما در این مقاله سعی داریم تا به شما در برطرف کردن این مشکل یاری رسانیم. شما با به کارگیری نکات و ترفندهایی که در اینجا ذکر شده است، احتمالاً نتیجه‌ی بهتری خواهید گرفت. بنابراین پیشنهاد می‌کنیم، برای خلاصی از شر جوش‌های سرسیاه و جلوگیری از ظهور مجدد آن‌ها، .

۱- استفاده نکردن از چسب‌های مخصوص و پرهیز از دیگر روش‌های خانگی

از چسب‌های تجاری مخصوص جوش‌های سر سیاه استفاده نکنید

حتماً همه‌ی شما می‌دانید که فشردن، خراشیدن یا کندن آکنه ممنوع است. با وجود این، یافتن راهی برای خارج کردن این دانه‌های سیاه مزاحم، می‌تواند وسوسه انگیز باشد. در سال‌های اخیر، انواع ماسک، چسب‌های مخصوص منافذ باز و ابزارهای تخلیه‌ی جوش به بازار آمده است که نویددهنده‌ی منافذ تمیز برای پوست هستند.

اگرچه ممکن است چسب‌ها و ماسک‌های مخصوص به حذف آلودگی‌ها از منافذ پوست شما کمک کنند، اما در عین حال می‌توانند عناصر مفید برای پوست را نیز از بین ببرند. این عناصر شامل چربی طبیعی و فولیکول‌های مو هستند. از بین بردن همه‌ی این عناصر می‌تواند موجب تحریک و خشکی پوست شما شود.

هنگامی که پوست تحریک شود، غدد چربی فعال شده و حتی چربی بیشتری تولید می‌کند؛ در نتیجه، جوش‌های سر سیاه بیشتری ایجاد می‌شود.

از جمله روش‌های از بین بردن جوش‌ سر سیاه، استفاده از ابزارهای “حرفه‌ای” فلزی یا پلاستیکی است. ظاهراً این ابزارها بدون ایجاد خراش در پوست، جوش‌های سرسیاه را خارج می‌کنند.

نکته‌ی کلیدی که در اینجا به آن اشاره شد، «حرفه‌ای» بودن آن‌ها است؛ زیرا این ابزارها توسط متخصصان پوستی مورد استفاده قرار می‌گیرند که آموزش دیده‌اند و سال‌ها تجربه دارند. چنانچه این ابزارها در دست یک فرد مبتدی قرار گیرند، می‌توانند موجب ایجاد خراش یا زخم و حتی ماندن جای زخم یا اسکار پوست شوند.

۲- برای از بین بردن جوش سر سیاه از بنزوئیل پراکساید استفاده نکنید.

وقتی برای درمان جوش صورت، صحبت از داروهای ضدآکنه‌ای می‌شود که بدون نسخه در داروخانه ها به فروش می‌رسند، احتمالاً خواهید دید که بیشتر آن‌ها حاوی بنزوئیل پراکساید هستند، اما باید بدانید که بنزوئیل پراکساید برای درمان همه‌ی انواع آکنه مناسب نیست.

کار بنزوئیل پراکساید کاهش التهاب است که نشانه‌ی اصلی آکنه‌های التهابی است. این نوع آکنه، شامل کیست و پوسچول‌ (جوش یا تاول چرکی) است. بنزوئیل پراکساید در از بین رفتن باکتری‌های موجود در جوش‌ها نیز مؤثر است.

جوش‌های سرسیاه التهابی محسوب نمی‌شوند و عامل ایجاد آن‌ها باکتری‌ها نیستند؛ در نتیجه استفاده از محصولات حاوی بنزوئیل پراکساید در این مورد مناسب به نظر نمی‌رسد.

۳- از پاک کننده‌های حاوی اسید سالیسیلیک استفاده کنید.

برای درمان جوش سر سیاه از پاک کننده‌های حاوی سالیسیلیک اسید استفاده کنید

به جای بنزوئیل پراکساید، به دنبال محصولات بدون نسخه‌ای باشید که حاوی اسید سالیسیلیک هستند. اسید سالیسیلیک ماده‌ای است که برای از بین بردن و پاکسازی صورت از  جوش سر سیاه و سرسفید مناسب است، زیرا می‌تواند موجب تجزیه‌ی عناصری شود که منافذ پوست را مسدود می‌کنند. یعنی؛ چربی اضافه و سلول‌های مرده‌ی پوست.

با انتخاب محصولات پاک کننده‌ی حاوی اسید سالیسیلیک و مصرف روزانه‌ی آن، می‌توانید علاوه بر از بین بردن این عناصر، آلودگی، چربی و مواد آرایشی را نیز از روی پوست خود پاک کنید.

اگرچه باز هم لازم است که صورت خود را روزی دو بار بشویید، اما برای شروع می‌توانید فقط شب‌ها از این پاک کننده استفاده کرده و صبح‌ها نیز از پاک کننده‌ی معمول خود استفاده کنید. هنگامی که پوستتان به این محصول عادت کرد، می‌توانید روزی دو بار، صبح و شب، از آن استفاده کنید.

بسیاری از افراد به اسید سالیسیلیک حساسیت دارند و ممکن است نتوانند بیشتر از هر چند روز یک بار، از محصولات حاوی این ماده استفاده کنند. چنانچه، حساسیت پوستی شما ادامه دار شد، مصرف آن را قطع کنید.

۴- لایه برداری ملایم با محصولات حاوی آلفا هیدروکسی اسید (AHA) و بتا هیدروکسی اسید (BHA)

ممکن است در گذشته شنیده باشید که لایه برداری پوست تأثیر منفی بر آکنه دارد. شاید این مسئله در مورد آکنه‌های التهابی صحت داشته باشد، زیرا فرایند لایه برداری می تواند موجب قرمزی پوست و تحریک بیشتر آن شود. اما درباره‌ی جوش‌های سرسیاه، لایه برداری منظم می‌تواند به از بین رفتن سلول‌های مرده که سبب بسته شدن منافذ پوست می‌شوند، کمک کند. این فرایند به تدریج موجب از بین بردن جوش‌ سر سیاه نیز می‌شود.

به جای استفاده از اسکراب‌های خشن، بهتر است از محصولات حاوی آلفا و بتا هیدروکسی اسید (AHA و BHA) استفاده کنید. گلایکولیک اسید معروف ترین نوع AHA و سالیسیلیک اسید یک BHA عالی است.

کار این دو ماده، برداشتن لایه‌ی بیرونی پوست است. از نظر تئوری، این مواد می‌توانند چین و چروک و لکه‌های ناشی از افزایش سن را بهبود بخشیده، منافذ پوست را تمیز و پوست را نرم‌تر کنند. همچنین، به نظر می‌رسد که محصولات حاوی BHA بیشتر در بازار موجود است و قیمت آن‌ها نیز تا اندازه‌ای مناسب‌تر است.

۵- یک برس پوست مناسب انتخاب کنید.

استفاده از برس پوست برای درمان جوش سر سیاه

یک برس مناسب نیز می‌تواند عملکردی مشابه AHA و BHA داشته و سلول‌های مرده‌ی پوست را از بین ببرد. البته باید توجه داشته باشید که فقط یک بار در هفته می‌توانید از آن استفاده کنید. در غیر این صورت موجب تحریک پوست شما خواهد شد. همچنین، بهتر است برس مخصوص پوست را در روزهایی استفاده کنید که از لایه بردار حاوی AHA یا BHA استفاده نکرده‌اید.

انواع برس‌ها، مطابق با بودجه و نیاز شما، در بازار موجود است. می‌توانید یک برس برقی و یا دستی خریداری کنید. همه‌ی انواع برس ها را می توان با پاک کننده‌های روزانه برای پاکسازی صورت مورد استفاده قرار داد.

۶- برای از بین بردن جوش سر سیاه، رتینوئیدهای موضعی را امتحان کنید.

رتینوئیدها با کمک به باز کردن منافذ پوست، می‌توانند برای رفع آکنه‌های سرسخت مؤثر باشند. این فرایند می‌تواند تأثیرگذاری سایر محصولات درمانی را نیز افزایش دهد، زیرا بدین ترتیب نفوذ در فولیکول راحت‌تر خواهد بود.

۷- از محصولات حاوی گوگرد استفاده کنید.

گوگرد تقریباً در همه‌ی محصولات ضد جوش بدون نسخه مانند ماسک ضد آکنه و نیز در بعضی از داروهایی که متخصصان پوست تجویز می‌کنند، موجود است.

عملکرد گوگرد به عنوان درمان موضعی آکنه، مشابه بنزوئیل پراکساید و اسید سالیسیلیک است، اما برخلاف سایر مواد ضدآکنه، تأثیر ملایم‌تری روی پوست دارد.

گوگرد با خشک کردن سطح پوست سبوم را کاهش می‌دهد، همچنین با خشک کردن سلول‌های مرده‌ی سطح پوست، منافذ پوست را تمیز می‌کند.

گوگرد یکی از داروهای ضدآکنه‌ی بدون نسخه است که در رفع جوش‌های سر سیاه نیز مؤثر است، زیرا سلول‌های مرده‌ی پوست و سبوم را هدف قرار می‌دهد. اسید سالیسیلیک نیز در درمان این نوع آکنه مؤثر است، اما اگر پوست حساسی دارید، بهتر است به جای آن از گوگرد استفاده کنید.

۸- استفاده از ماسک خاک رس برای از بین بردن جوش سر سیاه

برای از بین بردن جوش سر سیاه از ماسک خاک رس استفاده کنید

ماسک خاک رس اغلب یک الزام برای پوست های چرب محسوب می‌شوند. کار آن از بین بردن آلودگی، چربی و سایر عناصر از منافذ پوست است. در مورد جوش‌های سرسیاه، این ماسک می‌تواند منافذ بسته را باز و تمیز کند.

بدون توجه به سایر ماسک‌هایی که انتخاب می‌کنید، می‌توانید هفته‌ای یک بار از ماسک خاک رس استفاده کنید؛ به علاوه می‌توانید هفته‌ای یک یا دو بار پوست‌تان را لایه برداری کنید.

۹- استفاده از ماسک ذغالی

ماسک ذغالی مانند ماسک خاک رس، با نفوذ در عمق پوست، چربی، سلول‌های مرده و سایر ناخالصی‌ها را خارج می‌کند. به نظر می‌رسد، ذغال موجود در این ماسک، موجب به وجود آمدن این مزیت باشد.

۱۰- استفاده از لایه بردارهای شیمیایی برای از بین بردن جوش سر سیاه

لایه بردارهای شیمیایی به طور سنتی برای کاهش لکه‌های پوستی ناشی از افزایش سن و خطوط ریز روی پوست، مورد استفاده قرار می‌گیرند. بیشتر این لایه بردارها حاوی AHA هستند و کار آن‌ها برداشتن لایه‌ی بیرونی پوست است.

از نظر تئوری، پس از طی کردن این فرایند، شما باید پوستی نرم‌تر و شاداب داشته باشید. اگرچه این یک درمان اصلی برای جوش‌های سرسیاه محسوب نمی‌شود، اما لایه برداری شیمیایی می‌تواند سلول‌های مرده‌ی پوست را از بین برده و منافذ باز پوست را ببندد.

اگر به دنبال ایجاد تأخیر در فرایند پیری نیز هستید، ممکن است این روش درمانی برای شما مفید باشد.

۱۱- از محصولات غیرکومدون زا استفاده کنید.

استفاده از محصولات غیر کومدون زا برای از بین بردن جوش‌های سر سیاه

غیرکومدون زا (non-comedogenic) بدان معنا است که محصول سبب ایجاد کومدون یا منافذ بسته نمی‌شود. اگر از محصولات آرایشی غیرکومدون زا استفاده نکنید، پاک کننده، ماسک و لایه بردار مناسب کارایی چندانی نخواهند داشت.

برای کمک به از بین بردن جوش سر سیاه روی پوست‌تان باید به این نکته توجه داشته باشید که همه‌ی محصولات آرایشی غیرکومدون زا نیستند؛ بنابراین باید پیش از خرید، برچسب روی آن‌ها را مطالعه کنید.

۱۲- هرگز با آرایش نخوابید.

پس از یک روز طولانی، آخرین چیزی که نیاز دارید، پاک کردن آرایش است. اگر با آرایش صورت بخوابید، احتمال ایجاد جوش‌های سرسیاه افزایش می‌یابد.

حتی یک شب خوابیدن با آرایش حاوی مواد غیرکومدون زا نیز می‌تواند منافذ پوست را مسدود کند. به علاوه، پاک نکردن آرایش چشم می‌تواند موجب تحریک یا عفونت چشم شود.

برای خارج کردن حرفه‌ای جوش‌های سرسیاه، نزد متخصص پوست بروید.

هر نوع رژیم ضدآکنه ی جدید، از جمله جوش سرسیاه، می تواند بین ۶ تا ۱۲ هفته برای اثرگذاری زمان ببرد. اگر همچنان جوش‌های جدید می‌بینید و یا جوش‌های قبلی از بین نرفته‌اند، بهتر است نزد متخصص پوست بروید تا به روشی حرفه‌ای آن‌ها را از پوست‌تان خارج کند.

حتی ممکن است، متخصص پوست برای جلوگیری از بازگشت جوش‌های سرسیاه، از درمان‌های رتینوئیدی یا روش درم ابریژن استفاده کند.

اگر شما هم با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنید و به دنبال راه حلی برای از بین بردن جوش سر سیاه هستید، در صورت تمایل می‌توانید سؤالات، نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

ادمین اینستاگرام
سیگنال رایگان ارزهای دیجیتال
افزایش فالوور ، افزایش لایک ، افزایش کامنت ، افزایش بازدید