آرد کامل چیست؟

خدمات زیبایی فن باز
پکیج آموزشی ارزهای دیجیتال

طراحی سایت
معرفی آرد کامل
آرد کامل چیست

آرد گندم کامل

آردی که تقریباً از تمامی اجزای دانه گندم تهیه می‌شود را آرد کامل می‌نامند. در زمان قديم كه به كمك آسياب‌هاى سنگی دانه‌ها را آرد مى‌كردند، تمام عناصر موجود در دانه در آرد وجود داشت ولى با آسیاب‌های صنعتی جديد كه از حدود ۱۲۰ سال قبل مرسوم شده اگرچه آرد بسيار سفيد كه مورد پسند عموم است به دست مى‌آيد ولى اين آرد بسيار سفيد تماما از نشاسته تشكيل شده و فاقد مواد حياتى است.

جوانه و سبوس در آرد کامل نگه داشته شده‌اند. بنابراین آرد کامل گندم انتخاب مغذی‌تری است. منتها دقت داشته باشید که آرد کامل جاذب‌تر است و برای به‌عمل‌آوردنش باید مایع بیشتری اضافه کنید. درنتیجه خمیری که به دست می‌دهد چسبناک‌تر خواهد بود و ورزدادنش مهارت بیشتری می‌طلبد.

آرد کامل گندم شامل سبوس، آندوسپرم و ژرمین دانه گندم است و دارای پروتئین، املاح معدنی و ویتامین میباشد که رنگ آن کمی تیره تر از آرد سفید است. بنابراین، آرد گندم تصفیه شده که از آندوسپرم ساخته می شود، عمدتا نشاسته است و مقدار محدودی از فیبر، پروتئین، چربی‌، ویتامین، مواد معدنی و سایر مواد مغذی را دارد.

از مزایای مهم آرد گندم خانگی یکی روش آسیاب کردن گندم و دیگر، کامل بودن آرد بدست آمده است. آرد گندم خانگی با آسیاب سنگی آسیاب می‌شود. آرد گندم خانگی نه تنها تصفیه نمی‌گردد و سبوس آن گرفته نمی‌شود، بلکه بر خلاف آردهای رایج در بازار، هیچ ماده‌ای به آن افزوده نمی‌شود…

عملکرد آرد گندم کامل در خوراکی ها

آرد گندم کامل عملکردهای مختلفی در محصولات پخته شده دارد:

  1. ساختار ترکیبی: گلوتن و نشاسته را برای ساختار کالاهای پخته شده تأمین می کند.
  2. جذب مایع: با جذب رطوبت ، اجزای گندم کامل مانند نشاسته ، پروتئین ها و پنتوزان ها به هم متصل می شوند و یک ساختار منسجم در محصولات پخته شده ایجاد می کنند.
  3. طعم دهنده: به دلیل وجود سبوس و جوانه ، طعم مغذی غنی تری فراهم می کند.
  4. رنگ: یک رنگ قهوه ای به دلیل رنگدانه های موجود در سبوس ایجاد می کند. همچنین می تواند در واکنش میلارد نقش داشته باشد.این واکنش نقش مهمی در تهیه بسیاری از مواد غذایی دارد و، همانند کاراملیزاسیون، نوعی از قهوه ای شدن غیر آنزیمی است.
  5. ارزش غذایی: فیبر بالا در رژیم غذایی و همچنین پروتئین ها ، مواد معدنی و ویتامین ها از جمله ارزش های غذایی آرد گندم کامل می باشد.

ارزش غذایی آرد گندم کامل

  • ارزش غذایی آرد گندم کامل در هر وعده ۱۰۰ گرم
  • کربوهیدرات ۶۹٫۳۴
  • آب ۱۴٫۰۰
  • پروتئین ۱۲٫۷۳
  • لیپید ۲٫۴۱
  • خاکستر ۱٫۵۲

آرد گندم کامل چربی، چربی اشباع و کلسترول کمی دارد. همچنین منبع خوبی از پروتئین، کربوهیدرات و فیبر است که برای هضم غذا مهم می باشد و به کنترل وزن کمک می کند.نان‌هایی که با استفاده از آرد کامل پخته میشوند، به نسبت نانهای تهیه شده با آردسفید، ارزش غذایی بیشتری دارند.

کاربرد آرد کامل:

از آرد کامل گندم می توان در تولید انواع محصولات پخته شده مانند نان ، کلوچه ، کراکر و توتیلا استفاده کرد. با این حال ، این محصولات دارای بافت متراکم تر ، رنگ تیره تر و طعم غنی تر در مقایسه با آرد گندم معمولی هستند.

کالاهای پخته شده با آرد گندم کامل به دلیل محتوای روغن بیشتر ، ماندگاری کمتری نسبت به نمونه های آرد سفید دارند .

ادمین اینستاگرام
سیگنال رایگان ارزهای دیجیتال
افزایش فالوور ، افزایش لایک ، افزایش کامنت ، افزایش بازدید