روش های طبیعی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان از منظر طب سنتی

خدمات زیبایی فن باز
پکیج آموزشی ارزهای دیجیتال

طراحی سایت

دندانپزشکان از روشهایی مانند پر کردن و تاج دندان برای درمان پوسیدگی ها استفاده می کنند.

همچنین اگر میزان پوسیدگی دندان کم باشد می توان پس از برطرف نمودن آن از روشهایی مانند لمینت دندان و کامپوزیت دندان برای حفظ زیبایی دندان استفاده نمود.

امروزه قیمت لمینت دندان سبب گرایش افراد به سمت این درمان دندانپزشکی زیبایی شده است. با اینحال بیشتر بیماران به دلایل مختلف ترجیح می دهند با استفاده از روشهای خانگی از ایجاد مشکلات دندانی پیشگیری کنند.  چندین داروی خانگی وجود دارد که افراد می توانند از بروز پوسیدگی جلوگیری کرده یا قبل از ایجاد حفره ، آن را متوقف کنند.

مواد غذایی و باکتری هایی که موجود در انها ، سبب ایجاد پلاک روی دندان ها می شود که اگر پلاک ها از سطح دندان پاکسازی نشوند در نهایت به پوسیدگی دندان منجر خواهند شد. Streptococcus mutans نوعی باکتری شناخته شده است که در این پوسیدگی نقش دارد.

پلاک در مکانهایی مانند چاله ها و شیارهای دندان ها، بین دندانها، در اطراف دندان پرشده به ویژه هنگامی که شکسته شوند، نزدیک به خط لثه و … ایجاد می شوند. با گذشت زمان ، پوسیدگی به لایه داخلی دندان ، به نام عاج می رسد. در این مرحله ، یک حفره ایجاد شده و شروع به گسترش می یابد..

هنگامی که پوسیدگی دندان در مرحله قبل از حفره است،  می توان با استفاده از داروهای خانگی از ایجاد حفره جلوگیری کرد. در این هنگام پوسیدگی باعث ایجاد سوراخ در مینای دندان می شود اما هنوز به عاج  دندان نرسیده است. پس از پوسیدگی عاج و تشکیل حفره ، درمان حرفه ای لازم است.

لمینت دندان

حفره ها را باید توسط دندانپزشک معالجه شوند تا از بروز عوارض آن جلوگیری شود. با این وجود ، چندین داروی خانگی می توانند مینای دندان را در مرحله قبل از حفره تقویت کنند. این فرایند از تشکیل حفره جلوگیری می کند.

محافظت از دندانها را برای مبارزه با پوسیدگی لازم انجام می دهد. مسواک زدن دندانها دو بار در روز با خمیردندان فلوراید روشی آزمایش شده برای محافظت از مینای دندان و جلوگیری از ایجاد حفره است. نتایج یک مطالعه در سال 2014 نشان می دهد که خمیردندان با فلوراید بالا مینای دندان را به طور قابل توجهی محکم می کند.

با این حال ، برخی از افراد ترجیح می دهند از داروهای خانگی طبیعی استفاده کنند ، نه از محصولات حاوی فلوراید.

روش های گیاهی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان

  • استفاده از روغن های طبیعی

استفاده از روغن برای محافظت از دندان ها ، از دوران باستان وجود داشته است. برای مثال استفاده از یک قاشق غذاخوری روغن کنجد یا روغن نارگیل در اطراف دهان برای مدت زمانی معین ، و سپس تف کردن آن ، می تواند به جلوگیری از پوسیدگی دندان کمک کند.

در حالی که برخی ادعاها در مورد استفاده از روغن از نظر علمی پشتیبانی نمی شوند ، تحقیقات نشان می دهد که روغن ها می توانند سلامت دندان را بهبود بخشند. یک مطالعه در سال 2009 نشان داد که استفاده از روغن کنجد ، مقدار پلاک و باکتری را به همان اندازه دهانشویه کاهش می دهد.

اگر استفاده از روغن باعث کاهش پلاک می شود ، پس ممکن است به اصلاح مجدد مینا و جلوگیری از حفره ها نیز کمک کند.

ژل دندان آلوئه ورا ممکن است به مقابله با باکتری هایی که باعث ایجاد حفره می شوند کمک کند. براساس بررسی سال 2015 ، اثر ضد باکتریایی این ژل باعث از بین رفتن باکتری های مضر در دهان می شود. در حالی که تحقیقات بیشتری لازم است ، ژل آلوئه ورا ممکن است در مرحله قبل از حفره به بازسازی مینا کمک کند.

  • از مصرف اسید فیتیک خودداری کنید

اسید فیتیک در غلات و حبوبات ، مانند لوبیای قرمز یافت می شود. اسید فیتریک ممکن است به مینای دندان آسیب برساند و برخی معتقدند قطع آن از رژیم غذایی می تواند از پوسیدگی دندان و حفره جلوگیری کند.

یک مطالعه در سال 2004 نشان داده است که اسید فیتیک بر جذب مواد معدنی از مواد غذایی تأثیر می گذارد. اسید فیتیک همچنین ممکن است مواد معدنی موجود در مینای دندان را شکسته و منجر به پوسیدگی دندان شود.

اسید فیتیک بیشتر در غلات و حبوبات یافت می شود ، از جمله موارد زیر:

ذرت، گندم، برنج، لوبیا، لوبیا سبز، لوبیا چیتی، لوبیای سیاه، لوبیای پهن

تحقیقات بیشتری لازم است تا مشخص شود که آیا اسید فیتیک روی مواد معدنی موجود در مینای دندان تأثیر می گذارد یا خیر.

  • ویتامین D

مکمل های ویتامین D به کاهش چشمگیر حفره های دندان کمک می کند. ویتامین  Dممکن است خاصیت معدنی داشته باشد ، که به تقویت مینای دندان کمک می کند.

  • از خوردن غذاهای قندی و نوشیدنی ها خودداری کنید

مصرف قند از مهمترین دلایل ایجاد حفره در دندان است. شکر با باکتری های موجود در دهان مخلوط شده و اسید تشکیل می دهد  که مینای دندان را از بین می برد. سازمان بهداشت جهانی (WHO) توصیه می كند كه افراد با مصرف كمتر غذاهای شیرین و نوشیدنی از پوسیدگی دندان جلوگیری كنند.

  • ریشه شیرین بیان را بخورید

ریشه شیرین بیان دارای خاصیت ضد باکتریایی است که ممکن است به درمان حفره های دندانی کمک کند.

  • آدامس بدون قند

نتایج یک مطالعه در سال 2015 حاکی از آن است که جویدن آدامس بدون قند پس از وعده های غذایی باعث کاهش سطح باکتری های آسیب زا به مینای دندان می شود. کاهش این باکتری ها ممکن است منجر به تقویت مینای دندان شود و آن را برای مقاومت در برابر پوسیدگی دندان مجهز تر کند.

چه زمانی به یک دندانپزشک مراجعه کنید

داروهای خانگی ممکن است خطر ایجاد حفره و آسیب مینای دندان را در مرحله قبل از حفره کاهش دهند. این روش های درمانی باید در کنار تکنیک های توصیه شده ی دندانپزشکان مانند مسواک زدن ، ترجیحا با خمیردندان فلوراید استفاده شود.

همه حفره های دندانی باعث ایجاد درد نمی شوند ، بنابراین ویزیت مرتب توسط دندانپزشک ضروری است.

دندانپزشکان می توانند حفره ها را در مراحل اولیه تشخیص دهند و اقدامات پیشگیرانه را انجام دهند. همچنین ممکن است برای موارد پیشرفته پوسیدگی ، پر کردن ، تاج یا روش  های درمانی دیگری استفاده شود.

لمینت دندان

ادمین اینستاگرام
سیگنال رایگان ارزهای دیجیتال
افزایش فالوور ، افزایش لایک ، افزایش کامنت ، افزایش بازدید